Welkom!


Ik ben Paul, geboren in 1967. Sinds 2008 ben ik de trotse bezitter van deze originele Nederlandse Volkswagen Kever 1300 uit 1966 in de kleur Seesand. Gekocht op gevoel, zonder verstand van Kevers of autotechniek. Was dat verstandig? Nee. Was en is het leuk? Ja!!! Hier kun je meekijken wat er sindsdien allemaal gebeurd is. Groeten, speciaal aan alle Keverfans - en veel plezier op deze pagina's! Kijk ook eens op mijn site Kevervoorbeginners

5 juni 2008

Hoe verwen je 6 Volt?

Als overijverige nieuwe-Kever-bezitter wil ik het oude beestje natuurlijk vertroetelen. Nu heeft mijn Kever "6 Volt", d.w.z. alle electriek werkt op 6 Volt. Moderne auto's hebben 12 Volt. Op zich is 6V geen probleem als de massa-aansluiting, je contacten en de bekabeling overal goed genoeg is, lees je dan. En je accu natuurlijk. Maar het houdt niet over...



Met een 6V-accu is de stroomsterke twee keer zo groot als bij een 12V en is het spanningsverlies door de grotere overgangsweerstand in stekkers en leidingen groter. De accu moet de dubbele capaciteit hebben om dezelfde electrische prestaties als in een 12V net te krijgen. Bij het rijklaar maken van mijn Kever hebben ze nog het een en ander moeten nalopen voordat de boel het weer goed deed.

Een algehele "klacht" van 6V-Kever-bezitters is de zwakkere verlichting. Het eh... "oogverblindend felle" (not) dimlicht lijkt wel stadslicht en alleen grootlicht lijkt nog op dimlicht. In het donker niet zo veilig. Maar een gebrekkige lichtopbrengst kan ook aan de lampen liggen die in de loop der jaren hun kracht deels verliezen. Of aan de reflectoren in de koplampen die door vuil of aanslag doffer worden. Kortom: Soms ligt het ook aan andere dingen dan het electrisch systeem zelf. Maar goed, 6 Volt houdt niet over, zeker als je bedenkt dat een accu zichzelf in de auto ook nog eens langzaam ontlaadt. Een massaschakelaar kan daarbij helpen, maar die heb ik (nog) niet. In mijn geval wil het knipperlichtrelais nog wel eens stilvallen zodra je stilstaat, totdat je wat meer gas geeft. En het komt ook wel eens helemaal niet op gang als ik er niet zelf aan denk om een beetje gas bij te geven. Niet zo veilig als je bij het wisselen van rijstroken niet zoveel toeren maakt en het relais traag is. Dat relais kan ook verdroogd relais zijn heb ik begrepen, maar goed, dat moet ik nog maar eens navragen aan Kever-o-logen! Redenen genoeg om aan de stroomvoorziening wat aandacht aan te besteden.


Ombouwen naar 12 V?

Veel Keverdeskundigen zeggen: Niet ombouwen naar 12 V tenzij het niet anders kan. Daar sluit ik me bij aan. Ik vind die originele 6V natuurlijk juist ook wel bijzonder. Bij een ombouw moet je verder aardig wat dingen vervangen, en daar zit ik niet perse op te wachten. Motto: Zuinig zijn op de accu, voldoende vaak rijden, liever niet in het donker rijden. Nu was ik dat laatste toch al niet van plan, dus dat komt goed uit. Maar wat kan ik nog voor de accu doen?

Druppellader

Hoewel mijn Kever tot nu toe altijd perfect start, ben ik wat gaan lezen over accu's en druppelladers. Als niet-auto-technicus wist ik wat een druppellader was, maar niet hoe het nou werkte. Om een lang verhaal kort te maken: Druppelladers laden je accu helemaal op en kunnen - bijvoorbeeld in het geval van een winterstalling - de accu maandenlang in goede conditie houden. Aangezien ik niet weet hoe vol of half vol of leeg mijn Kever accu nu eigenlijk is - dat is niet te meten met een Voltmeter, maar alleen met een zuurweger heb ik begrepen - en ik de Kever ook niet dagelijks gebruik leek mij de aanschaf van een druppellader voor die paar tientjes wel raadzaam. Een ander nadeel van 6V is dat moderne auto's (12V) je niet met startkabels starthulp kunnen geven. Dus dan is het al helemaal prettig als je accu in goede conditie is. Pakweg een keer per maand de accu helemaal opladen met een goede lader houdt hem waarschijnlijk in een goede conditie. Het is een CTEK XC800 geworden. Werkt supersimpel en de lader houdt ook een boel in de gaten tijdens het laden, waardoor hij erg veilig is voor je accu. Zelfs als je de plus en min-pool verkeerd om zou aansluiten heeft hij het nog door!

Laden maar

Vandaag de daad bij het woord gevoegd (TIP: mocht er ooit iemand mijn Kever willen stelen, dan hoop ik dat diegene het vannacht probeert. Ik wil het gezicht van de dader zien als hij na een hele tijd klooien er achter komt dat er ... geen accu in zit!), de accu uit de wagen gehaald, netjes schoongemaakt en aan de lader gelegd. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat hij helemaal vol is. Volgens het boekje duurt het net zo lang als het aantal Ah (ampère per uur). Mijn accu is 66Ah, dus dat zou dan 66 uur zijn. Maar hij was natuurlijk niet leeg, dus ik ben benieuwd wanneer het "vol" lampje gaat branden.

Accu weer terug

Drie keer 24 uur later is de lader op druppellading overgegaan, dus is de accu op volle sterkte.


Hier op dat houten plaatje komt de accu weer terug. Er ligt aardig wat droge roest onderin die plek - schijnt een beruchte roestplek van Kevers te zijn, wegens lekkend accuzuur - maar zo met de schroevendraaier prikkend voelt het toch overal nog hard en stevig aan gelukkig.


Accu weer op zijn plek, met blinkend gepoetste polen, voorzien van een dun laagje WD-40 tegen aanslag.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Paul,

Leuke site. Lijkt het je niet slim om een kap over de accu te doen? dit is origineel ook zo. Het is namelijk mogelijk dat als er iemand op de achterbank gaat zitten, de veren van de bank contact maken met de accupolen. Dit kan kortsluiting veroorzaken.(persoon in kwestie krijgt een warm achterste) haha. Verder ziet het er goed uit hoor! groeten Jaco, www.airspeedvenray,nl

Paul zei

Bedankt voor de tip en de complimenten! Ik ga eens even kijken naar zo'n kap!

G. Jonker, secretaris. zei

Beste Paul Goossen,

Bij het surfen op het www kwam ik op jouw blog het verhaal tegen over het verwennen van een 6-volts accu. In dit kader zou ik je graag het volgende artikel willen laten lezen dat al enige tijd geleden in ons clubblad heeft gestaan over de beste wijze van opladen en onderhouden van accu's d.m.v. een accurefresher (i.p.v. een druppellader wat niet zo goed is voor accu's).
Zie hiervoor: http://www.vriendenkring-klassiekers.nl/pdf/techniek/goede%20start%20accu's.pdf

In mijn Renault 4cv uit 1955 houd ik op deze manier mijn 6-volts-accu al vele jaren (tot nu toe ruim 7½ jaar) in topconditie.
De accurefresher die ik gebruik is bij Conrad te bestellen.(bestelnr.: 512007 8A)

Succes!

Guus Jonker, secretaris.
www.vriendenkring-klassiekers.nl

Dorine zei

Altijd erg jammer met een oude auto dat de accu niet sterk genoeg is. Ik mag wel hopen dat je met deze mooie auto toch nog een lange tijd plezier mee gaat krijgen.