Welkom!


Ik ben Paul, geboren in 1967. Sinds 2008 ben ik de trotse bezitter van deze originele Nederlandse Volkswagen Kever 1300 uit 1966 in de kleur Seesand. Gekocht op gevoel, zonder verstand van Kevers of autotechniek. Was dat verstandig? Nee. Was en is het leuk? Ja!!! Hier kun je meekijken wat er sindsdien allemaal gebeurd is. Groeten, speciaal aan alle Keverfans - en veel plezier op deze pagina's! Kijk ook eens op mijn site Kevervoorbeginners

1 juni 2008

Auto-biografie

Als je zoals ik wel iets met "geschiedenis" hebt, ben je al snel nieuwsgierig naar de herkomst van je ruim 40 jaar oude auto. Hierbij het resultaat van mijn zoektocht.

Dit weet ik tot nu toe van mijn Kever:

  • Voor het eerst in Nederland op de weg volgens RDW: 13 juli 1966
  • Exportmodel
  • Productiedatum: Op grond van het chassisnummer 116925829 moet de auto tussen december 1965 en juli 1966 gemaakt zijn. Hij heeft alle kenmerken van modeljaar 1966 (wat liep van augustus 1965 tot augustus 1966)
  • Type: 113 - 1300
  • Motornummer: F1969841
    De F-motor is een 1300 motor (1,3 liter) die sinds 01.08.1965 gemaakt werd. Het motornummer geeft aan dat deze motor tussen 31.12.1969 en 31.07.1970 gemaakt moet zijn. De motor moet daarom vervangen zijn want deze is jonger dan de auto zelf!
  • Originele leverancier:
    Mogelijk Coolen N.V. uit Boxmeer, omdat deze garagestickers er nog opzitten. Dit bedrijf is later overgenomen door Auto Jipp, wat weer overgegaan is in andere handen. Er is nog wel een autobedrijf Coolen, van de kleinzoon van de heer Coolen, die in 1993 in Veghel het Autodrôme Coolen startte. Maar op alle adressen had men behalve deze informatie helaas geen gegevens over het verleden van mijn Kever...
  • Vorige eigenaar (van ?? tot 2007): een meneer uit Schiedam die geboren was in 1931. Ik heb hem een brief gestuurd met een verzoek om informatie, maar hij kon of wilde daarop niet reageren. Ik weet niet of deze Kever nog meer eigenaren heeft gehad.
"Geboortebewijs"

Tegen het bedrag van maar liefst 35 Teuro's kun je bij het Volkswagen Museum in Wolfsburg een Fahrzeug Identitäts Urkunde bestellen. Dat is natuurlijk veel geld voor een computeruitdraai van de gegevens die ze bij VW (nog) hebben, maar het is ook wel weer erg leuk, zo'n "geboortebewijs" van je auto! Toch maar gedaan dus...



Toen hij van de week binnenkwam was ik zowel blij als een beetje teleurgesteld. Op de diverse Kever-fora had ik al gelezen dat ze bij VW niet altijd alle gegevens kunnen achterhalen en dat er soms ook fouten in zitten. Zo is niet bekend met welk motornummer deze Kever de fabriek verliet, en zijn de exacte productiedag, de dag dat hij de fabriek verliet en de eventuele opties, zie code "M 346" niet meer te achterhalen. Jammer.

Kleuren van de Kever in 1966 [plaatje, gevonden op het web]

Gelukkig weet ik nu wel zeker dat hij destijds officieel naar Nederland geleverd is de kleur L 568 Seesand is en dat de bekleding Kunstleder Schwarz is. [zie plaatje, maar - let op - de kleuren van de lak zijn daarop een beetje vreemd weergegeven] Wat ook lijkt te kloppen op het oorkonde is de vermelding Radfelgen L87 Perlweiß.






Geen opmerkingen: