Welkom!


Ik ben Paul, geboren in 1967. Sinds 2008 ben ik de trotse bezitter van deze originele Nederlandse Volkswagen Kever 1300 uit 1966 in de kleur Seesand. Gekocht op gevoel, zonder verstand van Kevers of autotechniek. Was dat verstandig? Nee. Was en is het leuk? Ja!!! Hier kun je meekijken wat er sindsdien allemaal gebeurd is. Groeten, speciaal aan alle Keverfans - en veel plezier op deze pagina's! Kijk ook eens op mijn site Kevervoorbeginners

28 juni 2009

Kever-bronchitis

Ervaren Keversleutelaars kijken ongetwijfeld hoofdschuddend naar deze blog. "Waar máák je je druk om?" vragen zij zich vast af, terwijl ze op een zatermiddag eventjes de carrosserie lichten, de motor vervangen of de versnellingsbak een beurtje geven. Maar voor beginners als ik is alles even nieuw en leuk. Hoewel...



Ha die massa!

Keverliefhebbers fronsen nog wel eens de wenkbrauwen als ze horen dat je Kever met 6 Volts accu rondrijdt. Er volgt zo'n blik in de trant: "Tja, dat moet je wel willen dan. " Vanwege de hoge Amperes die door die stokoude stroomkabels moeten is het immers maar zo net aan. Nogal wat mensen laten de boel dan ook ombouwen naar 12 Volt. Maar er zijn ook genoeg 6 Volt rijders die dagelijks bewijzen dat het allemaal wel kan en er helemaal niet moeilijk over doen. Mits de afstellingen goed zijn en de vitale onderdelen in goede conditie zijn moet het allemaal kunnen. En de 6V Keverfans koesteren hun mantra: "massa, massa en nog eens massa!". Kortom: houd de 6 Volt bloedsomloop in goede conditie en het lukt wel met onze "gezonde patiënt".

"Lekker" aanduwen...

Sinds enige tijd begon ik onvrijwillig wat routine te krijgen in het aanduwen van mijn kever. Stond ik daar op het parkeerterrein bij de supermarkt of bij mijn werk. Met een warme motor starten was vorig jaar geen probleem: Gaspedaal helemaal indrukken, contact aan, een hees uche-uche-uche-uche van de startmotor en ergens vanuit de ingewanden volgde een geruststellende trilling die eindigde in een hoge toeren compositie: "Motortje loopt meneer!". "Goed zo jongen!" Gas terug naar stationair en wegrijden maar.

Maar de laatste keren bleef het in zulke gevallen bij een uche-uche-uche en daarna een steeds langzamer uche .... uche .............. uche! Verder bleef het stil. "Grrr, daar gáát mijn accu" flitst er dan door je hoofd. Contact uit, even wachten, zwetend de starende of meelijwekkende blikken van omstanders negeren en nog maar een keer. Het eindigde in aanduwen.

Nee!!!!

En zo ging dat een paar keer. De laatste keer werd ik er zelfs boos van. Met een "jij gaat mij hier niet laten staan"-blik heb ik niet nog een startpoging gewaagd maar direct de kever aangeduwd, contact aan, er in gesprongen, in zijn 2, koppeling op laten komen en prut prut prut --- vroem! Ziezo, afgelopen met die onzin! En waar zijn nu de bewonderende blikken van toeschouwers hè? Nou, nergens dus, want er was niemand te bekennen. Zal je net zien. Stelletje ramptoeristen!

Vorige week de kever maar eens naar de garage gebracht. Want ook tijdens het rijden vond ik hem niet altijd lekker reageren. Motortje liep wel goed en constant, maar accelereren ging wat stroef en zijn top halen ook al niet. Misschien iets met de choke of met de carburateur? Filter verstopt ofzo? Ook moest ik bij de koude start (netjes de choke aangezet) tóch nog een propje gas bijgeven. Dat ging vroeger ook beter. Zulke dingen kunnen - als ik de reacties op het keverforum mag geloven - nogal wat verschillende oorzaken hebben.



Gisteren de kever opgehaald. De hele ontsteking is gecheckt en opnieuw afgesteld, nieuwe contactpunten en de kleppen zijn gesteld. En ze hebben de stokoude bobine vervangen door zo'n flitsende Blue Coil van Bosch, die een extra sterke vonk zou maken. Er zou door het 6 Volt verhaal en de oude bobine te weinig stroom overblijven om een lekkere vonk te maken.



Onderschat hem niet. Ik geloof dat er iets van 30.000 Volt ontstaat tijdens de vonk...

Ik had er al eens over gelezen, maar toen ik wegreed bij de garage merkte ik het meteen. De kevermotor sprong zowat aan toen hij het contactsleuteltje al zag (OK OK, beetje overdrijven). Hoe dan ook: het geeft een goed gevoel en we zullen de komende tijd eens rustig aankijken of hij nu over het geheel lekkerder loopt.

2 opmerkingen:

Wim zei

Dag Paul

Bekend verhaal, dat wil zeggen ik woon ook in Zoetermeer, ik heb ook een beige 1300 kever, uit 1967 (Zie keversite, nickname = Willem_K) en die wil ook niet starten als de motor warm is. Ik ga ook maar eens op zoek naar een nieuwe bobine en contactpunten.
Leuke site trouwens.
Wim

Wil zei

Hoi Paul
Ik voel me al heel stoer als ik een NL-bordje op mijn achterbumper heb geschroefd. Ach, je hebt sleutelaars en rijders. Wij zijn rijders en daar is niets mis mee.
Gelet op de nieuwe bobine vermoed ik dat je vanaf heden als een soort Knight Rider rondscheurt.
Groet
Wilco