Welkom!


Ik ben Paul, geboren in 1967. Sinds 2008 ben ik de trotse bezitter van deze originele Nederlandse Volkswagen Kever 1300 uit 1966 in de kleur Seesand. Gekocht op gevoel, zonder verstand van Kevers of autotechniek. Was dat verstandig? Nee. Was en is het leuk? Ja!!! Hier kun je meekijken wat er sindsdien allemaal gebeurd is. Groeten, speciaal aan alle Keverfans - en veel plezier op deze pagina's! Kijk ook eens op mijn site Kevervoorbeginners

13 mei 2011

Van roestoratie naar restauratie...

Mijn "huisgarage" Volksrepairs organiseert dit jaar een aantal workshops. - een geweldig idee en bovendien is het altijd leuk om met gelijkgestemden over autootjes te ouwehoeren, nietwaar?

Nu ben ik natuurlijk een begenadigd sleutelaar (laatst nog een nietwerkend achterlicht gerepareerd door er een flinke tik op te geven. En zie daar: Er was licht! Joehoe!), maar toch: Het leek me wel goed om deel 1 uit de reeks van 5 maar eens te volgen: "Restauratie - hoe pak ik het aan?"

Foto: Volksrepairs















Ooit zal mijn Kever er natuurlijk ook aan moeten geloven en dan wil ik weten wat er moet en kan en welke keuzes je misschien kunt maken. Kortom: hup, de Kever in en 's avonds naar Berkel getuft voor deze workshop...

Op sites als keversite.nl zie je allerlei mensen vertellen over hun "roestoratie"-projecten. Ik had dus al een beetje voorkennis. Er kwamen tijdens de workshop veel tips langs. Zo was er de tip dat de plek waar je je auto restaureert dichtbij je huis moet zijn. Als je eerst in het donker een half uur naar die spreekwoordelijke varkensschuur moet rijden om verder te gaan waar je gebleven was, is de kans best groot dat je denkt: "Dat doe ik morgen wel". Daarom zie je ook veel advertenties op Marktplaats en op de Keversite van projecten waar iemand ooit mee begonnen is en niet afgemaakt heeft. Ach ja, kan gebeuren... Petje af toch, voor al die mensen zijn die het aandurven om zelf een restauratie op te pakken.

De workshopavond vloog voorbij, want, goeie genade: wat komt er een hoop bij kijken als je een oldtimer (goed) wilt (laten) restaureren. Wat ik zelf altijd geweldig vind is als je iemand over zijn vak hoort praten - en merkt dat diegene al langer met veel kennis en enthousiasme met dat bijltje hakt. Hoe ze bijvoorbeeld matig plaatwerk toch passend kunnen krijgen, hoe ze de voor- en nadelen van allerlei keuzes met voorbehandelen, lassen, poedercoaten, enzovoort op een rijtje zetten, hoe ze alles wat nog een beetje goed is proberen te hergebruiken want nieuwe onderdelen zijn lang niet altijd even goed als het origineel - en zo kan ik nog wel even doorgaan. .

"Prima wagentje meneer, keiharde bodemplaat vooral ook!"

Er kwamen ook goede tips langs over taxaties, verzekeringen en hoe verzekeraars met schades en taxaties omgaan.

Zelf wilde ik vooral te weten komen wat er zoal bij een restauratie komt kijken, welke keuzes je kunt maken en hoe ver je daarin kunt of wilt gaan. Duidelijk is dat ze pas bij een body-off echt kunnen zeggen wat je wel en niet zult moeten aanpakken. En duidelijk is dat ik een dikke spaarpot zal moeten hebben als ik mijn Kever ooit een verjongingskuur wil laten geven... Wie weet dat ik het ooit doe, al is het typisch iets wat je van geld moet doen wat je "niet nodig hebt" natuurlijk.

In mijn geval zal ik het ook niet hoeven doen om er geld mee te verdienen. De kosten van het restaureren krijg je nooit terug bij een verkoop. Zo'n bijzonder model is mijn 66-iger immers niet, al zie je grofweg wel veel meer jaren '70 kevers rondrijden. Maar om het geld is het mij dan ook niet te doen. Ik vind het gewoon wel een aardig idee dat ik misschien deze ene Kever - toch een originele, in Nederland geleverde Kever in een kleur die je niet zo veel ziet - kan "redden" voor een volgende generatie fans... En nog leuker is het om de Kever elk jaar weer een beetje beter te maken - en er ondertussen volop van te genieten. En dat lukt elke dag!

Ondertussen mest ik af en toe maar alvast het spaarvarken(tje)...



Geen opmerkingen: