Welkom!


Ik ben Paul, geboren in 1967. Sinds 2008 ben ik de trotse bezitter van deze originele Nederlandse Volkswagen Kever 1300 uit 1966 in de kleur Seesand. Gekocht op gevoel, zonder verstand van Kevers of autotechniek. Was dat verstandig? Nee. Was en is het leuk? Ja!!! Hier kun je meekijken wat er sindsdien allemaal gebeurd is. Groeten, speciaal aan alle Keverfans - en veel plezier op deze pagina's! Kijk ook eens op mijn site Kevervoorbeginners

19 mei 2008

Fotoshoot eerste dag

Hierbij de foto's van de eerste dag! Klik op de foto's om een vergroting te zien.


Voor deze gelegenheid mag zo'n mooie wagen best wel even twee parkeerplekken tegelijk claimen, toch?


Model 1300 (VW intern gebruikte men de aanduiding model 113) kwam in augustus 1965 op de markt, in modeljaar 1966 dus. Bij Volkswagen liepen de modeljaren van augustus tot en met juli. Modeljaar 1966 omvat dus de auto's die tussen augustus 1965 en juli 1966 gemaakt zijn.


Eén buitenspiegel was standaard.



De Kevers uit modeljaar 1966 hebben nog liggende koplampen en brede chroom sierstrips. De chroom bumpers zijn nog mooi!


Nieuw in modeljaar 1966 waren de platte wieldoppen en opengewerkte velgranden. De velgen hadden een witte bies. Deze combinatie met vijf wielbouten kwam slechts twee jaar voor.



Modeljaar 1966 was het laatste jaar waar de motorklep nog een "neusje" had. Te zien boven de kentekenverlichting. De typeaanduiding "1300" was - als ik het goed het - de eerste keer dat er een typeaanduiding op de motorklep stond.



Ook nieuw was een handgreep voor de bijrijder en een extra ventilatiesleuf in zwart plastic bij de voorruit, om de ruit beter te kunnen ontwasemen. Detail: Je ziet op de foto dat ik de ruitenwissers niet goed uitgezet heb. Je moet bij het uitzetten opletten, want ze eindigen niet als vanzelf in de ruststand. Kwestie van timen! Verder bof ik met deze 66-iger, want de sierlijke "Hubhalbring" - de halve claxonring op het stuur - was tussen 1963 en 1965 weer afgeschaft en kwam in 1966 weer terug! Ook zijn de knopjes op het dashboard en de draaiknopjes van de raamslingers nog in ivoorwit hard plastic uitgevoerd, dat in dit geval extra mooi is omdat het zo goed bij de lakkleur past. Het jaar daarop werden dit zwarte, zachtere knoppen.


De hoedenplank heeft dezelfde bekleding als het hemeltje, maar ligt nogal los op een soort wiebelige stangetjes constructie. Maar goed, het ís een hoedenplank. Veel Kevers hadden toen geen hoedenplank, heb ik ergens gelezen. Dan keek je recht in de "kattenbak", een open kofferruimte achter de achterbank. Ik heb me laten vertellen dat daarin mijn broer als baby - destijds in de Kever van mijn vader - in een doos van het closetpapier vervoerd werd! Dat was de tijd ver vòòr de Maxi-cosi en autogordels...




Chassisnummer 116 925 829. Deze Kever moet daarmee tussen januari en juli 1966 gemaakt zijn.



Kijk daar, op het portier een sticker van een onderhoudsbeurt. Uitgevoerd op 11 november 1981.






3 opmerkingen:

Anoniem zei

Paul,

Nu nog een foto van de Kever met jou erin als bestuurder natuurlijk! ;-)

Groetjes,
Famke

Paul zei

Hoi Famke,

Bedankt voor je leuke reacties. Die foto komt eraan hoor! (Eerst even passende zomerkleding uit 1966 erbij zoeken o;)

Groetjes, Paul

Anoniem zei

Wat een mooie ontdekking , de kever met kattebak
In 1971 was dit mijn eerste wagen van mijn vader , waar ik mocht mee rijden , met tussengas! niet gemakkelijk als je met de autorijschool leerde rijden met vitessen! leuk wagentje