Welkom!


Ik ben Paul, geboren in 1967. Sinds 2008 ben ik de trotse bezitter van deze originele Nederlandse Volkswagen Kever 1300 uit 1966 in de kleur Seesand. Gekocht op gevoel, zonder verstand van Kevers of autotechniek. Was dat verstandig? Nee. Was en is het leuk? Ja!!! Hier kun je meekijken wat er sindsdien allemaal gebeurd is. Groeten, speciaal aan alle Keverfans - en veel plezier op deze pagina's! Kijk ook eens op mijn site Kevervoorbeginners

20 mei 2008

Hoe hard kan 'ie?


Na een week in de Kever gereden te hebben, vond ik het - zeker na het gepoets van de laatste dagen - hoog tijd om de snelweg eens op te zoeken voor dé test: Hoe hard kan íe?


Mijn eerste Kever "snelheidsrecord"...

Inmiddels rijd ik lekker vlot met de Kever, al verlies ik soms nog wel een beetje tijd met schakelen ten opzichte van een modernere auto. Ok, daar gaan we. Het is pakweg 20.00 uur dus lekker rustig op de snelweg. De oprit van Zoetermeer richting Utrecht is eigenlijk een afrit omdat je "afdaalt" naar de snelweg, dus kom ik lekker op gang. Ik moet zelfs even inhouden omdat een voorligger het nogal rustig aan doet met invoegen.

Ik zit met gemak op de 90 kilometer, daarboven gaat het een stuk langzamer. Tot nu toe was de Kever al wel even op de snelweg geweest, en ook op de 100 kilometer wegen kon ik al een beetje wennen. Opvallend is dat je soms wat minder gas kunt geven met behoud van je snelheid. Dat stond ook al in het instructieboekje van de auto en het is dus ook echt zo! Het lijkt me een leuke sport om zo wat benzine te besparen.

Het waait behoorlijk en de Kever blijkt best zijwindgevoelig te zijn. Het stuur moet je nu goed vasthouden, want bij een windvlaag wil hij wel even een bepaalde kant op.

Ondertussen concentreer ik mij op het gaspedaal. Ik probeer te kijken wat sneller werkt: Flink ingedrukt houden of heel langzaam accelereren naar de top. Ik besluit het laatste, ook om een beetje aardig te zijn voor de motor.



De naald van de snelheidsmeter in het "übersichtliches Zentralinstrument" (VW reclametaal uit die tijd) kruipt naar de 110 en komt daar af en toe even boven. De motor klinkt nu echt hard, alle 40 paardenkrachten moeten aan de galop.


Deze foto is niet van die dag, maar van 15 juni 2008, op weg naar Budel!

Ik vraag me af hoe betrouwbaar de weergave is en baal een beetje dat ik de TomTom niet meegenomen heb. Langzaam klimt de naald naar de 120!

Ererondje

Na afloop van de "race" heeft de Kever wel een ererondje verdiend (beter gezegd: het toert zo lekker met de Kever, dat ik niet meteen naar huis wil!), door de historische Zoetermeerse Dorpsstraat. Bij het avondlicht komt de mooie beige kleur mooi tot zijn recht, zeker gezien de fraaie achtergrond:





4 opmerkingen:

Robin zei

Dat is een mooie test Paul! En een mooi ritje door de Dorpsstraat :-)

Ik had mijn snelweg-vuurdoop afgelopen maandag naar Waddinxveen. Echt wel een verschil met een moderne auto, maar ik heb de hele weg genoten! Jij vast ook!

Dick zei

Maar wat is de topsnelheid nou eigenlijk van de 1300?

Paul zei

@ Dick

Volgens het boekje van de auto is top en kruissnelheid 120 km/u

Anoniem zei

ik had ook een 66-er. leuke site.
last van zijwind, gooi een oude tent of kratje bier voorin, 20 kg scheelt al een hoop, op vakantie volgeladen voorin rijdt en stuurt hij nog veel beter. Gewichtsverdeling dus. have fun.