Welkom!


Ik ben Paul, geboren in 1967. Sinds 2008 ben ik de trotse bezitter van deze originele Nederlandse Volkswagen Kever 1300 uit 1966 in de kleur Seesand. Gekocht op gevoel, zonder verstand van Kevers of autotechniek. Was dat verstandig? Nee. Was en is het leuk? Ja!!! Hier kun je meekijken wat er sindsdien allemaal gebeurd is. Groeten, speciaal aan alle Keverfans - en veel plezier op deze pagina's! Kijk ook eens op mijn site Kevervoorbeginners

20 mei 2008

Poetsbeurt - deel 2

De afgelopen dagen heb ik af en toe een uurtje aan de Kever kunnen "klussen". Een groot woord, want ik ben (nog) geen autoklusser, meer een trouwe autopoetser. Hier een paar plaatjes.

Voorstoelen

Vandaag heb ik voorstoelen voorlopig voor de laatste keer schoon geboend en met Plastishine tot glimmen gebracht. Nu moeten ze er een tijdje tegenaan kunnen.



Zelfs nu nog kwam er vuil uit de randjes van de stoelen, kun je na gaan. Ze zijn nu wel echt schoon lijkt me! De achterbank en de paneeltjes achterin laat ik nog even voor wat het is. Voor familie en vrienden ook leuk om het verschil nog even te zien.

Rubber mat

De rubber mat voorin heb ik er maar eens even uit gehaald. Toch benieuwd wat er onder zit aan vuil of erger.


Bij de passiersplek werd ik aangenaam verrast door een blinkend stuk chassisbeplating.


De rubber mat lijkt nog in voldoende goede staat. Kwestie van flink schrobben en dan zien we wel verder.


Brrrr....

Een echte gruwelfoto, dat komt ook omdat het een close-up is natuurlijk:



Je ziet de onderkant van een van de achterlichten. Het is een van de weinige èchte (zichtbare) roestplekken op deze Kever. Van een afstandje zie je het gelukkig niet echt. We zullen zien hoe lang dit zo door kan gaan.

Lichtje in de duisternis

Mijn Kever heeft nog het originele 6 Volt systeem. Dat betekent dat de accu flink moet werken en de koplampen niet bepaald veel licht geven.



Op de foto is het dimlicht aan, maar het lijkt net stadslicht. Je wordt niet echt verblind zal ik maar zeggen... Volgens mij kun je in het donker beter met grootlicht rijden, dat lijkt nog het meeste op het dimlicht.

Rotvlek

Op het dasboard zat een keihard opgedroogde sticker vlek. Hoe krijg je die er af? Wasbenzine hielp niet. Een tip van mijn zus: Gebruik iets met vet erin: olie, slaolie, whatever. Niet gaan schuren op die lak! Uiteindelijk heb ik het bekende WD-40 gebruikt (en mijn duimnagels...). Na een half uurtje inweken, schrobben, krabben, inweken enzovoort was de vlek gelukkig weg! Wel fijn, want hij zat nogal in het zicht!


voor


na


Rubbers

Alle rubbers van de auto kregen een verwenkuurtje met siliconenspray. Ze worden er weer zwart en soepel(er) van. De rubbers zijn nog uit 1966 en kurk- en kurkdroog geworden in al die jaren.


voor en na

Ze zogen de spray zowat op, zodat ik in de meeste gevallen twee keer langs geweest ben met de spuitbus. Natuurlijk worden ze meer niet als nieuw, maar ik ben erg tevreden met het resultaat.
We zullen zien hoe lang de originele rubbers het nog volhouden!


Aan de bovenkant van de achterlichten zien de rubbers er werkelijk prachtig uit na de siliconenbeurt!

2 opmerkingen:

Wil zei

Hoi Paul
Ik was nog een keer vooraan begonnen met het lezen van jouw blog. Je hebt er al heel wat poetswerk opzitten. Een schoonmaakbeurt van het interieur valt bij aanschaf tegenwoordig blijkbaar niet meer onder de afleverkosten.
Ik zag dat je een paar leuke winterklusjes in het vooruitzicht hebt, zoals het vervangen van het frame van het achterlicht. Dat neigt al behoorlijk naar een technische ingreep. Maar wees niet bevreesd, het is vrij eenvoudig. Ook dit is een bevredigende klus. Mocht je tips willen hebben, laat maar weten.
Groetjes
Wilco

Anoniem zei

Hoi Paul,

Ik heb een '82 kever met grote achterlichten de zo genaamde jeansbug.
Ik moet ook het nodige doen aan mijn kever maar ik vervang de rubbers maar in één keer,die van mijn word namelijk overgespoten.
En beetje bij beetje klussen is toch leuk.

Groeten Huibert uit Roden.