Welkom!


Ik ben Paul, geboren in 1967. Sinds 2008 ben ik de trotse bezitter van deze originele Nederlandse Volkswagen Kever 1300 uit 1966 in de kleur Seesand. Gekocht op gevoel, zonder verstand van Kevers of autotechniek. Was dat verstandig? Nee. Was en is het leuk? Ja!!! Hier kun je meekijken wat er sindsdien allemaal gebeurd is. Groeten, speciaal aan alle Keverfans - en veel plezier op deze pagina's! Kijk ook eens op mijn site Kevervoorbeginners

20 september 2008

Kever gezond, eigenaar blut


Vandaag - een week na Een erg korte oldtimerdag - kon ik de Kever op komen halen bij de Kevergarage. Aan de telefoon werd me al duidelijk gemaakt dat ze het kloppend hart van dit industrieel monument helemaal uit elkaar gehaald hadden. Je hoeft geen waarzegger of psycholoog te zijn om te weten wat deze voorwaarschuwing betekent: Houd het telefoonnummer van lenen punt nl maar bij de hand!! En inderdaad, ze kwamen nog zo het een en ander tegen bij hun zoektocht naar de oorzaak. Zoals niet anders te verwachten bij auto-archeologische werkzaamheden aan een oude dame uit 1966...






Edwins Kever. Ook een 66iger! Deze uitvoering was zo niet leverbaar ...

Het goede nieuws...

... van vandaag is dat de kleppen gelukkig niet beschadigd zijn. Een klepgeleider heeft het begeven. De klep ging daardoor ongecontroleerd heen en weer met als gevolg dat hij een bougie kapot geslagen heeft. Al met al geen schade aan de kleppen en cilinders! En dus kan de motor nog wel even mee. HOERA!

Maar goed, bij het uitbouwen, inbouwen en weer opbouwen van de motor kwamen ze nog het een en ander tegen. Erg veel origineels uit 1966 om precies te zijn en dus zo ongeveer aan het einde van de maximale levensduur. Het lijkt erop dat mijn prachtkever veel stilgestaan heeft en alleen het broodnodige onderhoud heeft gekregen. Hij is goed bewaard gebleven in al die jaren, maar nu komt natuurlijk een en ander aan het licht.



Het gevolg is: Wat losgeschroefd wordt - zeker aan pakkingen e.d. - breekt graag spontaan af of valt anderszins ter plekke uit elkaar. Wat betekent dat aan werkzaamheden en materialen?




Acht nieuwe stoterpijpjes [zie foto hierboven], rubbers en pakkingen bij de vleet, een nieuwe krukaskeerring en meteen ook een nieuwe (Sachs-)koppeling, druktafel en drukgroep. De koppeling die er in zat was nog de originele, zoals Edwin mij liet zien (Ik vraag bij één van de oude onderdelen: "Wat is dat voor materiaal eigenlijk?" "Asbest." "Oh...")



De oude drukgroep. Type 6-schroefs veerkoppeling, doorsnede koppelingsschijf 180 mm. F&S staat voor Fichtel & Sachs. Tegenwoordig kortweg Sachs geheten.


Op de oude koppelingsplaat is nog een aanwijzing te vinden over de leeftijd van de Kever. 5 E 66 zou wel eens op mei 1966 kunnen slaan. En de F natuurlijk op de F-motor. Mijn Kever kwam in juli 1966 op Nederlands kenteken, dus dat zou kunnen. Verdere opschriften zijn: Schweinfurt (waar de firma Sachs gevestigd is) en het VW onderdelen nummer.

De brandstofleiding moest ook vervangen worden. Die was van kunststof - het origineel is van metaal meen ik - dus die is kennelijk ooit wèl een keer vervangen geweest. Ook de kachelslangen zijn aan de beurt. Vervolgens wordt de motor weer opgebouwd, van nieuwe bougies voorzien, alles weer aangesloten, kleppen gesteld en twee keer van nieuwe olie voorzien om er zeker van te zijn dat er geen troep in de verbrandingskamers en cilinders beland is. Na een proefrit van ca. 100 km mag ik hem op komen halen.

Minder leuk...

Drie man en 16 uur werk verder is de Kever klaar - en de Kevereigenaar blut. (Was het trouwens niet onlangs Open Monumentendag? Het wordt hoog tijd dat Monumentenzorg oldtimerbezitters eens gaat ondersteunen! Wat zeg je? Dan krijg je te maken met allerlei eisen en regels, zo van "alles moet origineel zijn". Ja, graag!!!)

Even bijkomen...



Het was een zonnige dag, dus even een therapeutische omgeving opgezocht om de vreugde van de behouden Kever en mijn "privé beurscrash" te laten bezinken. Het Kevermotortje voelt wat anders aan, de koppeling is directer. Het is weer even wennen. Maar goed, het zonnetje schijnt, de raampjes gaan open en onderweg weer veel vriendelijk/vertederd kijkende mensen. Kever rijden. Het blijft iets moois.

En hier doen we het dus voor...

Ter plekke nog een paar plaatjes geschoten. Over een dag of tien gaat de Kever de winterstalling in. Toch fijn dat ik het "rijseizoen"met een rijdende Kever kan besluiten. En dat ik dit Kevertje nog kon behouden...


Still going strong...






En de motor doet het ook weer prima:



En nog een toepasselijk filmpje...

1 opmerking:

Wil zei

Hoi Paul

Ik was even bang dat de motorschade groter zou zijn maar het is gelukkig beperkt gebleven tot een klepgeleider. Jammer van de hoge kostenpost, maar prettig dat de oude motor behouden is gebleven en kon worden opgefrist met verse onderdelen. De motor van mijn Kever is twee jaar geleden flink onderhanden genomen en bij de eerste rit had ik het gevoel dat ik in een dragracer reed. Dat zegt wel iets over hoe beroerd het vóór de opfrisbeurt met de motor gesteld was.
Veel plezier toegewenst met de stoplichtsprintjes.
Groet
Wilco