Welkom!


Ik ben Paul, geboren in 1967. Sinds 2008 ben ik de trotse bezitter van deze originele Nederlandse Volkswagen Kever 1300 uit 1966 in de kleur Seesand. Gekocht op gevoel, zonder verstand van Kevers of autotechniek. Was dat verstandig? Nee. Was en is het leuk? Ja!!! Hier kun je meekijken wat er sindsdien allemaal gebeurd is. Groeten, speciaal aan alle Keverfans - en veel plezier op deze pagina's! Kijk ook eens op mijn site Kevervoorbeginners

17 april 2010

Pacemaker voor de Kever

Ziezo, we rijden weer, de Volkswagen (en ik)! Na een succesvolle winterslaap toeren we weer saampjes over 's lands wegen en de binnenkort 44-jarige (de VW) geeft geen krimp. Toch was daar nog wel wat voor nodig, want vorig seizoen had de wagen last van lichte hartklachten, een wat ploffende ademhaling en was met een warme/hete motor niet aan de praat te krijgen. Kortom: tijd voor een medische check-up...



ZIEKTEBEELD

Vorig jaar bleef ik startproblemen houden bij een warme motor. De startmotor draaide wel rond, maar het bleef bij een moeizaam zwoegend geluid en - bij een warme of hete motor - had je het gevoel de accu leeg te trekken en de rest van je leven niet meer te kunnen starten. Heel vervelend als je volle blaas graag een plaspauze wil en het nog 1,5 uur moet volhouden tot de plaats van bestemming..


Wat ook opviel was het inhouden van de wagen bij het accelereren. Soms leek het alsof e.e.a "verstopt" was, vooral in het lage toerengebied. De 120 km/u bereiken duurde verdacht lang. Dat was in het eerste jaar echt beter, dus vroeg ik mij af of er niet iets aan de hand was: carburateur verstopt? Benzinepomp in slaap gevallen? Spruitstuk verstopt of zoiets? Accu? Startmotor? ...?

ONDERZOEK

In maart 2010 hebben ze bij Volksrepairs de VW eens grondig aan de tand gevoeld. Ik vraag me altijd af of ze dan ook die fraaie stofjassen aandoen uit die ouderwetse Volkswagen reclame:




DIAGNOSE - EN EEN BRASILIAANS-NEDERLANDSE BEHANDELING


Een nieuwe bobine was vorig jaar al ingebouwd, zo'n hippe Blue Coil. (al is 'ie bij mij niet blauw...) Maar dat was toch nog niet genoeg om de klachten te verhelpen, want in september bleek dat de warme start nog steeds niet betrouwbaar was. De oude carburateur bleek "op" te zijn en volgens de garage was ook de benzinepomp aan vervanging toe (als je toch bezig bent maken die paar tientjes ook niet meer uit...) . De tweede accu sinds 2008 was in mei 2009 ook een tweedehandsje dus was het te verwachten dat accu nr. 3 - nu een nieuwe - er aan te pas moest komen.


Zo kreeg (nou ja, betaalde) ik een nieuwe carburateur en een benzinepomp uit Braziliaanse productie. Geen toeval, want daar werden tot 2003 Kevers gebouwd en nog veel onderdelen komen uit de Braziliaanse Volkswagen fabriek. Je ziet ze hieronder:



Daarbovenop adviseerden ze om een 123-Ignition in te laten bouwen. Dat is zo'n geniale (Nederlandse) uitvinding, dat ik dit wonderapparaat hieronder eerst maar eens toon:



Wat je hier ziet lijkt een normale ontstekingsunit te zijn, maar onder de rode Bosch verdelerkap zit de 123-Ignition. Het komt er op neer dat de meeste bewegende onderdelen zoals de grondplaat en de contacpunten zijn komen te vervallen en nu door electronica overgenomen worden. Het slimme is dat het allemaal in een vergelijkbare behuizing zit als de originele ontsteking, en dat is voor oldtimers natuurlijk een groot pluspunt: Je behoudt er de originele looks mee. Ze zijn er voor allerlei oldtimers.

Dit wonderding zorgt voor een optimale gelijkmatige loop van je motor. Het meet indirect de compressie per cylinder en "weet" dus ook of de ene cylinder misschien net wat vroeger een grotere/kleinere vonk moet krijgen dan de ander. Ook maakt hij gebruik van de aanwezige vacuumvervroeging en corrigeert waar nodig de (variabele) contacthoek. Eenmaal ingesteld - en gecheckt met een stroboscoop - hoef je in principe de ontsteking niet meer na te lopen. Ook handig: Bij ingeschakeld contact zonder beweging van de motor schakelt hij de stroom na korte tijd vanzelf uit, waardoor de bobine niet kan doorbranden. Überhaupt is dit wonderaparaat vriendelijk voor de bobine. Echt bescheiden zijn ze overigens niet bij 123 Ignition ("makes the engine spin like a Japanese sewing-machine!"), maar goed, het is ze vergeven.

RIJ-ERVARINGEN TOT NU TOE

De koude start gaat nu bijna zoals in een moderne auto: choke intrappen, sleutel omdraaien en vroem! Daarna moet de koude motor flink wat pruttelen (de eerste honderd meters) en lijkt het bij de lage, stationaire toerentallen nog lastig te hebben. Je kunt dan maar beter wat gas geven, want het vibreert nogal. Maar het rijdt het allemaal wel. Daarna even een paar minuten rijden en het gaat gesmeerd. Ik heb het gevoel dat de auto (weer) beter zijn top haalt, maar ik ben nog niet verder gekomen dan 110 km/u tot nu toe. In elk geval gebeurt er dan (weer) wat als je het gaspedaal verder indrukt. De warme start valt tot nu toe niet tegen, die ging als vanouds! Kortom: Ik juich nog niet te vroeg, maar ben erg blij met deze verdere verbertering van de VW, hij kan er alleen maar praktischer en betrouwbaarder van worden.


3 opmerkingen:

Wil zei

"Ook maakt hij gebruik van de aanwezige vacuumvervroeging en corrigeert waar nodig de (variabele) contacthoek". Ik ben onder de indruk van al deze vaktermen, Paul! Ik kom nog steeds niet veel verder dan: "dat ding rechts naast dat grijze geval waar dat draadje uitsteekt".
Maar ondanks mijn onkunde, heb ik vandaag toch zo'n ding vervangen waarvan er twee links en twee rechts in het motorblok zijn geschroefd :) .

Paul zei

Eh... ik moet het zelf ook altijd weer twee keer lezen hoor, hoe het ook alweer zat.... En dan snap ik het nèt weer wel...

Maare... de bougies vervangen? Start je Kever inmiddels weer?

Paul zei

Oh, ik zie het al op je blog. Was een beetje heftige Bevrijdingsdag voor jou zo te zien... Succes!