Welkom!


Ik ben Paul, geboren in 1967. Sinds 2008 ben ik de trotse bezitter van deze originele Nederlandse Volkswagen Kever 1300 uit 1966 in de kleur Seesand. Gekocht op gevoel, zonder verstand van Kevers of autotechniek. Was dat verstandig? Nee. Was en is het leuk? Ja!!! Hier kun je meekijken wat er sindsdien allemaal gebeurd is. Groeten, speciaal aan alle Keverfans - en veel plezier op deze pagina's! Kijk ook eens op mijn site Kevervoorbeginners

18 juni 2008

De Kever - uw therapeut!


Lijd je aan een wankel zelfbeeld? Neem een Kever. Last van extreme drukte? In een Kever leer je wat onthaasten is. Dankzij de Kever kun je afscheid nemen van je dure psychiater, lachtherapeut, acupuncturist of handoplegger. Ook de body-workout is overigens gegarandeerd. Geen zorgen, als Keverbezitter er is nog volop gelegenheid tot (groeps)gesprekken...



Het is een wonderlijk fenomeen om in een Kever rond te rijden. Natuurlijk is er eerst je eigen ervaring: De geur van een oude auto, het zicht door het kleine verticale ruitje, het grote en dunne stuur, de altijd aanwezige motorgeluiden, het hobbelende gevoel omdat zowel je stoel veert, als de schokbrekers als de bolle "ballonbanden", het remmen met trommelremmen (veredelde opoe-fiets remmen...), de ventilatieruitjes, de "verwarming" (aan of uit), de kleine spiegels en de grote dode hoek en niet te vergeten de bijna nostalgische 6-Volts electriek: het hoorbare geklik in het relais van het licht en de knipperlichten, en als je gasgeeft gaan je knipperlichten wat sneller...




Het rijgedrag is natuurlijk ook even wennen: Het woord accelereren ga je opeens met opvallend veel respect uitspreken, vooral als het om de vierde versnelling gaat. Je ontdekt dat invoegstroken eigenlijk best kort zijn. Dat inhalen op de snelweg een heuse voorbereiding vraagt, als je andere weggebruikers tenminste niet wilt hinderen. Kortom: Al hobbelend op de rechterbaan is onthaasten gegarandeerd. Flinke zijwind betekent in de Kever handen aan het stuur. En bochten gaan erg rechtop. Inparkeren zonder stuurbekrachtiging is een goede oefening voor de armspieren.

Maar dan...

... zodra je hieraan allemaal gewend bent - en je minder met de auto zelf bezig bent - komen je mede weggebruikers in beeld. Om te beginnen horen wandelaars je aankomen. Dat doet het Kevergeluid voor je. Sommigen kijken op, en - als je in je achteruitkijkspiegel kijkt - kijken je ook na. Soms wijzen opa's en oma's hun kleinkinderen naar je auto. "Kijk, zo'n auto had opa vroeger ook!"

Mede-automobilisten kijken je na of "bekijken" je autootje van alle kanten. Op mijn eerste lang rit, op weg naar Zeeland, bleek een hardnekkige bumperklever een bewonderaar te zijn. Zijn vrouw naast hem maakte ondertussen foto's met haar mobieltje... Daarna haalde hij tergend langzaam in, om de Kever langer te kunnen bekijken.

Het bleek het begin te zijn van een hele reeks mensen die je " te" langzaam inhalen, duimen opsteken, zwaaien of die je vanachter het glas het woord "mooi" ziet uitspreken. Soms wordt er ook getoeterd of een lichtsignaal afgegeven. Je voelt je toch tenminste verplicht om even terug te zwaaien of vriendelijk te kijken als iedereen zo aardig tegen je doet. Nu is mijn gezichtsuitdrukking in de neutraalstand volgens mij niet meteen een grijns van oor tot oor. Maar je kunt het gewoonweg niet maken om chagrijnig in een Kever rond te rijden! (Kost nog moeite ook trouwens...) Kortom: Ook de gezichtsspieren in de Kever krijgen dus de nodige training, want anders ziet het er gewoon niet respectvol vriendelijk genoeg uit.


Zwaai dan maar eens niet terug!


Als je uitstapt...

... valt je meteen de symptahie voor de Kever ten deel. Verblind door de liefde voor het autootje denken mensen spontaan dat de eigenaar daarvan wel een heel aardig iemand moet zijn. Vrijwel zonder uitzondering zijn mensen vriendelijk en aardig tegen je. Erg naiëf van al die mensen natuurlijk. Misschien ben ik wel een heel onaangenaam iemand, of een dief. Of een massamoordenaar. In de Kever kom je er mee weg (ook nog letterlijk). Ben je dictator en lees je nu mijn blogsite? Mijn tip: Kort voor je ondergang demonstratief in een Kever gaan rijden. Dan wordt het levenslang in plaats van door je eigen volk gelyncht te worden. Kies zelf...

En dan komen de vragen en de bekentenissen. Wildvreemden spreken je aan, buren die je nooit hoorde: "En, hoe rijd je Kever?". Weer anderen biechten hun complete automobiele verleden op: "Ach ja, dat was mijn eerst autootje. En roesten dat die deed! Daar ben ik wat mee naar [vul plaatsnaam in] gereden."

Voor weer anderen is de Kever nieuw, maar des te interessanter. Mijn neefje vroeg: "Hoeveelste hands is 'ie?". Een buurman: "Hij schakelt zeker wel zwaar?" "Daar kan je toch niet mee op de snelweg rijden?" Ex-Keverrijders hebben meteen adviezen bij de hand: "Als hij te licht stuurt moet je gewoon drie stoeptegels voorin leggen." of "Neem altijd een hamer mee. Als je lang op de snelweg hebt gereden en je stopt, moet je soms een tik op de startmotor geven, anders slaat hij niet meer aan." "En let op de olie, want die moet ook koelen!"

Kortom: houd je van onthaasten, (glim)lachen, zwaaien, aanspraak en complimenten... koop een Kever!

Wordt ongetwijfeld vervolgd...

3 opmerkingen:

Paul zei

Hoi Ydwer,

Bedankt! Enne.. succes met je rode Kever project! En je hebt ook nog eens een leuke blog! Groetjes, Paul (66iger)

Wil zei

Hoi Paul

Leuke weblog. Ik had al eerder een reactie gestuurd, maar die verdween ergens tijdens het kiezen van de "Google-identiteit". Poging twee dus. De beschrijving van hoe jij jouw Kever beleeft is voor mij zeer herkenbaar. Zelf ben ik de trotse bezitter van een parelwitte (code L87) Kever uit 1965 (bijnaam Herbie, niet echt origineel, maar mijn dochter zweert bij deze naam), afkomstig uit Zweden en sinds 2003 mijn eigendom.
Perfect bleek mijn Kever niet te zijn, zodat een half jaar na aanschaf de zaag is gezet in menig stukje plaatwerk. Natuurlijk duurde de restauratie langer dan gepland zodat pas in juni 2006 de auto weer de weg op kon. Hij is nog steeds niet helemaal af, want het vaderschap en recente verbouwing aan het huis schrapen veel tijd af van mijn hobby-uren. Belangrijkste is dat ik probleemloos kan rondtoeren. Nadat ik enkele verborgen lekkagepunten heb weten te dichten is de Kever sinds een maand ook waterdicht. Wel zo handig als je wordt overvallen door een regenbui, zoals tijdens Budel 2008. Meest recente werkzaamheden zijn de vervanging van de benzinetank (de oude had een aansluiting voor een standkachel. De standkachel is afgekoppeld omdat ik geen risico op brand wil lopen, maar het voormalige aansluitpunt kreeg ik niet verantwoord afgedicht), de vervanging van een gebroken snelheidskabel, het monteren van de originele spatlappen, het plaatsen van een bamboe-bagagerekje onder het dashbord (deze blijkt echter bedoeld te zijn voor een T2-bus, maar ik doe het er maar mee), en het repareren van de binnenpanelen. Momenteel werk ik aan het conserveren van de binnenzijde van de portieren. En zo is er altijd wat te doen.
Meer info staat op www.liggendekoplampen.nl in de categoerie "1965".

Groetjes
Wilco

Wil zei

Ik heb, geïnspireerd door jouw blog, nu trouwens ook een blog: http://keverpret65.blogspot.com

Groetjes

Wilco