Welkom!


Ik ben Paul, geboren in 1967. Sinds 2008 ben ik de trotse bezitter van deze originele Nederlandse Volkswagen Kever 1300 uit 1966 in de kleur Seesand. Gekocht op gevoel, zonder verstand van Kevers of autotechniek. Was dat verstandig? Nee. Was en is het leuk? Ja!!! Hier kun je meekijken wat er sindsdien allemaal gebeurd is. Groeten, speciaal aan alle Keverfans - en veel plezier op deze pagina's! Kijk ook eens op mijn site Kevervoorbeginners

9 juni 2013

Ja, een echte dubbelganger!!!


21 miljoen Kevers. Twee miljoen alleen al in 1965 en 1966 geproduceerd. Maar hoeveel zijn er in de kleur Seesand geleverd? Model 1300? En dan ook nog eens naar Nederland? En nog steeds in rijdende staat? Sinds 2008 kijk ik rond op zoek naar een dubbelganger die aan al deze "eisen" voldoet. Dat valt niet mee. Soms eentje gevonden, maar ja, dan kwam hij weer uit Zweden oorspronkelijk. Niks mee mis, maar geen "echte" dubbelganger. Maar vandaag... heb ik hem ontdekt!





De Kever is op naam gesteld in Nederland op 3 januari 1966, laatste tenaamstelling is van 15 mei 2013. Hij staat sinds die datum te koop bij VW Classics in Someren (vraagprijs € 8.500, dus sla je slag, weet dat dit vanzelfsprekend de allermooiste Kever is van het hele land!), met de volgende beschrijving:

44 jaar bij de eerste eigenaar geweest. De kilometerstand is 91.400 km. De auto heeft nog zijn originele interieur met de typerende details van een 66-er kever. De chroomlijsten over het dashboard, de chromen raamzwengels, de structuur van de bekleding, de 5 gats velgen met de platte wieldoppen zijn allemaal typisch 66. De auto is 15 jaar geleden geheel herspoten, het laswerk aan de kokerbalken is gedaan, diverse rubbers zijn vernieuwd enz. enz. Mooie auto met een mooie uitstraling!

Hier nog een aantal plaatjes die ik van de website van VW Classics heb overgenomen. 



Ook de bekleding is precies dezelfde! 


Dit is wel een extra interessant plaatje. De spanningsregelaar zit op het koelhuis zo lijkt het, in plaats van op de dynamo. Dat is wel bijzonder. Anders dan bij mijn Kever is er nog een extra slang van het luchtfilter door de motorbeplating naar buiten. Bij mij zit er geen gat in de motorbeplating, waardoor die slang wel aan het luchtfilter gemonteerd zou kunnen worden, maar nergens naar toe  kan. Ik vermoed dat de situatie hier op de foto origineel is, en dat bij het ruilen van de motor (er zit een jongere motor uit 1969 in mijn auto) "verkeerde" motorbeplating meegekomen is. Vervolgens heeft men die extra slang maar even laten zitten. Althans, dat vermoed ik. 




1 opmerking:

Unknown zei

Goedenavond Paul
Hierbij wil ik even reageren over de kever.
Ik was de tweede eigenaar en weet nog veel over de historie van deze bijzondere kever,

Gr. Willy