Even afkloppen, maar... sinds de restauratie eind 2012/begin 2013 rijdt de Kever zonder een centje pijn. Maar ja, de twijfel over 6 Volt bleef toch wel bestaan. Als je voordat je de rotonde oprijdt al je knipperlicht aan moet zetten omdat het pakweg vijf tergende seconden duurt voordat er iets gebeurt, word je daar toch licht bedroefd van.
Nu had ik bij de garage al eens aangegeven dat dit een "stukje jammerbeleving" o;) was, maar ja, ik moest toch ook met 6 Volt leren leven. Al eerder hadden ze een extra relais van het contactslot direct naar de startmotor aangesloten en dat maakte het starten in elk geval probleemloos. Zelfs als de auto twee maanden heeft stilgestaan (wat ik braaf probeer te voorkomen in de winter, maar toch...) is starten geen probleem. Gewoon een kwestie van een paar keer meer het gaspedaal intrappen omdat de carburateur dan volgens mij droog staat. Ook laad ik in de winter de accu binnen een keer extra op en laat hem een paar dagen aan de druppellader.
Wat schetst mijn verbazing bij het reguliere onderhoud in dit voorjaar? De monteur had het slome geknipper ook vastgesteld en kwam met het voorstel om een extra kabel van de accu naar de zekeringkast te trekken. Et voilà: sindsdien knippert het startrelais "als een tierelier" (lees: zoals het hoort), en doen de ruitenwissers nog iets als je licht èn ruitenwissers tegelijk aan hebt staan. Kortom: een hele fijne verbetering!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten